کارت مایفر MIFARE CARD

کارت مایفر MIFARE CARD

کارت مایفر برای اولین بار در سال 1994 توسط شرکت فیلیپس(Philips) معرفی و تولید شده اند. این کارت ها در خانواده کارت های هوشمند RFID می باشند . دارای یک آنتن داخلی با قابلیت خواندن و نوشتن (Read/Write) داده ها و با دارا بودن حافظه، در بسیاری از سیستم ها کاربرد دارند که در فرکانس 13/56MHZ کار می‌کنند.

کارت مایفر چیست

کارت مایفر چیست

در واقع نوعی از کارت های هوشمند هستند که قادرند بدون تماس فیزیکی و با فاصله نزدیک از دستگاه کارتخوان، اطلاعات را از کارت هوشمند بخوانند. برای چاپ روی کارت های مایفر، پرینتر چاپ کارت PVC مورد نیاز است که این دستگاه ها علاوه بر چاپ، قابلیت ذخیره اطلاعات بر روی حافظه کارت را نیز دارند.

نحوه عملکرد کارت های مایفر

با توجه به تمایل کاربران جهت انجام امور مختلف الکترونیکی با یک کارت هوشمند، کارت های مایفر بهترین پیشنهاد است. وقتی کارت مایفر جلوی قرائتگر مربوطه (Reader) قرار داده می شود، قرائتگر به پایگاه داده متصل شده. کارت را شناسایی کرده و بررسی می کند که آیا مجوزهای لازم برای ورود را دارد یا خیر؟

انتقال اطلاعات RF بین کارت مایفر و قرائتگر رمزگذاری شده است. تکنولوژی MIFARE ارتباط متقابلی بین کارت هوشمند و قرائتگر برقرار می کند. با تولید شماره های تصادفی و با توجه به کلیدها، پیامی از طرف کارت به قرائتگر فرستاده می شود. سپس قرائتگر پیامی به کارت می فرستد، بدین ترتیب عمل خوانده شدن و شناسایی کارت انجام می گیرد. اگر یک کارت مایفر دزدیده و یا گم شود جای نگرانی نیست. زیرا براحتی می توان آن کارت را از کار انداخت و در لیست سیاه قرار داد. کارت مایفر در جاهای مختلف مثل دولت الکترونیک، سازمان ها، ادارات ، مدارس و دانشگاه ها و… استفاده فراوانی دارد.

ویژگی های کارت های مایفر

  • هر کارت شماره سریال منحصربفرد و یکتای خود را دارد.
  • استفاده های چند منظوره به عنوان کارت شناسایی جهت کنترل تردد و کنترل دسترسی Access Contorol استفاده از یک رمز عبور مخصوص برای هر بخش، استفاده منحصر به همان بخش را خواهد داشت.
  • قابل استفاده در محیط های بیرونی و داخلی (با مقاومت مناسب برای استفاده در محیط های نامساعد مانند محیط های مرطوب و…)
  • محفوظ ماندن اطلاعات ذخیره شده روی کارت و عدم امکان کپی کردن آن (کارت های مایفر به دلیل کدگذاری اطلاعات از امنیت بالایی برخوردارند).
  • کاهش هزینه های نگهداری قرائتگرها به دلیل بدون تماس بودن این کارت ها.
  • امکان پرداخت به صورت غیرنقدی (استفاده از این کارت ها ضمن فراهم آوردن روشی برای کاهش پرداخت های نقدی، سدی در برابر تقلبات خواهد بود).
  • امکان جاسازی تراشه مایفر در وسایلی نظیر ساعت مچی و… .

برخی از کاربردهای کارت های مایفر

این نوع کارت محبوبیت ویژه ای در بخش های مربوط به بلیط های الکترونیکی و تجارت های کوچک دارد مانند:

  • سیستم های خرید اعتباری (مانند مترو، اتوبوس و…).
  • دستگاه های حضور غیاب و کنترل دسترسی.
  • استفاده در باشگاه های ورزشی، استخرها، موزه ها، کتابخانه ها، جایگاه های سوخت و…
  • کارت های عضویت، کارت اهدای خون، کارت های شهروندی، کارت های توریستی، کارت های سلامتی، کارت های شناسایی
  • کلیدهای هتل ها، مدیریت دسترسی، کنترل تولید
  • کمک های مردمی برای خیریه ها، تبلیغات هوشمند، عوارض جاده ای، ذخیره سازی رمز عبورها، پارکومترها، پرداخت کرایه تاکسی ها و دوچرخه ها، سرویس های اطلاعاتی، کارت های دانشجویی و دانش آموزی، کارت های جایزه مدیریت ناوگان مسافربری، مدیریت هزینه ها، کیف پول های الکترونیکی

کارت مایفر از  چیپ و  آنتن که دور تا دور کارت کشیده شده است تشکیل شده  به آن Inlay می‌گویند. دو لایه ورق 300 میکرون از جنس PVC زیر و روی Inlay و سپس دو لایه لمینیت است. با ضخامت هر کدام 80 میکرون بر روی ورق های PVC قرار می‌گیرند. سپس به دستگاه لمینیتور انتقال داده می‌شود تا لایه ها به یکدیگر بچسبند؛ مرحله آخر نیز مرحله پانچ می باشد.

انواع کارت‌های مایفر

  • Mifare Classic  این نوع از کارت های مایفر از یک پروتکل امنیتی اختصاصی NXP برای کنترل صحت و امور سری به کار می رود، استفاده می کند. در حقیقت مایفر کلاسیک یک ابزار ذخیره اطلاعات است که این حافظه (دو نوع حافظه 1K و 4K) به بخش ها و بلوک هایی با مکانیزم های ساده امنیتی برای کنترل دسترسی، تقسیم بندی شده اند. این کارت ها بر پایه  ( ASIC ( Application Specific Integrated Circuit بوده و از قدرت محاسباتی پایینی بهره مند است. ولی از قابلیت اطمینان و هزینه پایین برخوردار می باشد که برای استفاده در کیف های الکترونیکی، کنترل دسترسی، کارت های شناسایی، بلیط های باشگاه ها و امور حمل و نقل مناسب می باشند.
  • Mifare Ultralight C رای استفاده های محدود مناسب هستند؛ در مواردی همچون حمل و نقل عمومی و سایر موارد بلیط فروشی مشابه، به کار می رود. این نوع از کارت های مایفر از مزایای رمزگذاری موثر Triple DES و از وجود سه کلمه عبور، بهره مند می باشد.
  • Mifare Desfire EV1 نسل جدیدی از کارت های مایفر Desfire هست که در انواع حافظه ها ( حداکثر 8K ) موجود می باشد.
  • Mifare Desfire EV2 شامل کاربردهای هوشمند MIsmartApp بوده و کاربردهای نامحدودی دارند.
  • Mifare Ultralight EV1 نسل جدید کارت های هوشمند بلیط زنی با کاربردهای محدود که راه حل خوبی برای انعطاف در طرح های بلیط زنی با امنیت مناسب را ارائه می دهد. برای بلیط های استادیوم ها، نمایشگاه ها، پارک های تفریحی، بلیط های حمل و نقل (البته با کاربرد محدود) به کار می رود.
  • Mifare SAM AV2 این کارت ها، کارت های بدون تماس نیستند و دارای ماژول های دسترسی امنیتی هستند که برای داشتن حافظه ای امن از کلیدها و توابع نهفته تشکیل شده تا ارتباط ایمنی برقرار سازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *