دستگاه بیومتریک، دستگاهی است که از طریق ابزاری می‌تواند اطلاعات شخصی افراد را بخواند و بگوید آنها چه کسانی هستند. آن‌ها اغلب در شرایط امنیتی مانند ارتش و دیگر مکان‌های امن بکاربرده می‌شوند. دستگاه‌های بیومتریک برای خواندن اثر انگشت، DNA، چشم‌ها، تشخیص چهره و تشخیص صدا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از جمله کاربردهای دستگاه بیومتریک می‌توان به کنترل تردد، کنترل دسترسی، حضور و غیاب و ... اشاره نمود. در ادامه برخی از بهترین دستگاه‌های بیومتریک ارائه شده توسط سپید سیستم شریف معرفی شده‌اند.

دستگاه‌های بیومتریک

دستگاه‌ بیومتریک، یک نوع دستگاه احراز هویت است که برای شناسایی خودکار افراد از اطلاعات بیومتریک (داده‌های زیستی) آن‌ها استفاده می‌کند و اغلب به عنوان دستگاه تشخیص چهره شناخته می‌شود در حالی که دستگاه‌های بیومتریک از روش‌های مختلفی برای احراز هویت استفاده می‌کنند و تشخیص چهره فقط یکی از چندین روش احراز هویت است. پیش از این دستگاه ‌های بیومتریک فقط در محیط‌های امنیتی مانند فضاهای نظامی و بانک‌ها به کار برده می‌شدند. اما امروزه در بیشتر شرکت‌ها و حتی کارگاه‌های کوچک کاربرد دارند.

دستگاه بیومتریک از سه جز اصل تشکیل شده است:

  • اطلاعات و دیتاهای بیومتریک ذخیره شده
  • حسگر
  • نرم افزار

اطلاعات بیومتریک، داده‌هایی زیستی مانند چهره، اثر انگشت، کف دست، شبکیه یا عنبیه چشم، گوش، صدا و... هستند. این داده‌ها دو ویژگی اصلی دارند. اول اینکه منحصربه‌فرد بوده و هیچ دو فردی در جهان یافت نمی‌شوند که دارای اطلاعات بیومتریک یکسان باشند و دوم اینکه در طول زمان ثابت بوده و تغییر نمی‌کنند.

حسگر وسیله‌ای است که داده‌های بیومتریک را اندازه‌گیری و ثبت می‌کند. به عنوان مثال، می‌تواند وسیله‌ای باشد برای خوانش اثر انگشت، تجزیه‌و‌تحلیل صدا یا اسکنر عنبیه چشم. اسکنر داده‌های ورودی جدید را برای مقایسه با اطلاعاتی که از قبل در دیتابیس ذخیره شده‌اند، جمع‌آوری می‌کند. سپس داده‌های بیومتریک جمع‌آوری شده با داده‌های ذخیره شده قبلی مقایسه می‌شوند. اگر داده‌های جدید با داده‌های ذخیره شده فرد مطابقت داشته باشند، آن شخص به درستی احراز هویت شده و اجاره دسترسی یا ورود به وی داده می‌شود. اغلب اوقات داده‌های بیومتریک اولیه در پایگاه داده‌ای ذخیره می‌شوند که به یک سرور مرکزی متصل است و همه داده‌ها روی آن قرار دارند.

نرم افزارها در دستگاه‌های بیومتریک وظیفه نگهداری داده‌ها، تنظیم دستگاه و استفاده از قابلیت‌های مختلف آن را بر عهده دارند. برای مثال شما می‌توانید هر زمانی که نیاز داشتید، از اطلاعات مربوط به یک بازه‌های زمانی خاص خروجی بگیرید یا آن‌ها را فیلترکنید.

انواع دستگاه های بیومتریک:

دستگاه های بیومتریک را می‌توان در دو دسته کلی تقسیم‌بندی کرد:

  • دستگاه بیومتریک تماسی
  • دستگاه های بیومتریک غیر تماسی

دستگاه بیومتریک تماسی برای شناسایی افراد به تماس با بخشی از بدن فرد نیاز دارد مانند اسکن اثر انگشت یا کف دست.

دستگاه بیومتریک غیر تماسی به هیچ نوع تماسی نیاز ندارد مانند تشخیص چهره، عنبیه یا شبکیه چشم، صدا، گوش و... .

کاربردهای دستگاه بیومتریک

دستگاه‌های احراز هویت بیومتریک می‌توانند در جاهای مختلفی استفاده شوند از جمله:

  • سیستم‌های پلیسی و قضایی برای شناسایی مجرمین سابقه‌دار
  • گذرنامه‌های الکترونیکی مجهز به یک تراشه کوچک حاوی اطلاعات بیومتریک فرد در فرودگاه‌ها
  • در بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها برای نگهداری داده‌های بیومتریک بیماران برای ردیابی آن‌ها و همچنین دسترسی سریع‌تر و محرمانه‌تر به پرونده بیماران
  • در گیت‌های ورودی شرکت‌ها و سازمان‌ها بزرگ و کوچک به شکل کنترل تردد، کنترل دسترسی وحضور و غیاب

در ادامه لیستی از بهترین دستگاه‌ های بیومتریک ارائه شده توسط سپید سیستم شریف را خواهید دید.

بالا