طرح مسئله (نیازسنجی بانک‌ها و موسسات مالی)

نگهداری ایمن و محافظت اشیاء و اسناد گران‌بهای شخصی همواره از دغدغه‌های افراد جامعه بوده است. صندوق امانات یکی از خدمات بانکی جهت حفظ و نگهداری از اسناد، اموال و اشیاء گران‌بها است و تجهیز آن به سیستم‌های ایمنی و حفاظتی باعث شده مشتریان بتوانند با اجاره‌ی این صندوق‌ها هرگونه اسناد، مدارک و اشیای با ارزش خود را با خاطری آسوده در این مکان نگهداری نمایند. صندوق امانات بانک‌ها و موسسات مالی محلی امن برای به امانت گذاشتن دارایی‌های گران قیمتی است که امکان نگهداری آن‌ها در منازل وجود ندارد و اشخاص حقیقی یا حقوقی می‌توانند با استفاده از این صندوق‌های اجاره‌ای با خیال راحت برای هر زمان‌ که بخواهند اشیاء قیمتی خود را در بانک نگهداری کنند.

از مشکلاتی که بانک‌ها و موسسات مالی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، دسترسی مشتریان و یا نمایندگان مورد تایید آنها به محتوای صندوق‌های امانات بوده و بزرگترین دغدغه بانک‌ها و موسسات مالی، تایید هویت و شناسایی مشتری و از آن مهم‌تر نماینده مورد تایید و معرفی شده وی جهت دسترسی به صندوق امانات اجاره شده می‌باشد که کوچکترین خطا در احراز هویت آن‌ها می‌تواند خسارات جبران ناپذیری برای مراکز داشته باشد.

از آنجایی که بسیاری از شعبه‌های یک بانک دارای صندوق امانات نیستند و از طرفی بسیاری از مشتریان بانک نیاز به اجاره صندوق دارند، بنابراین نیاز است آمار کلیه صندوق‌های پر و خالی، جزئیات قراردادهای منعقد شده با مشتری، وضعیت شعبه‌ها در سراسر کشور و گزارش‌گیری به صورت متمرکز مدیریت شوند تا صندوق‌ها به صورت بهینه به تمامی مشتریان متقاضی تخصیص یابند.

راهکار پیشنهادی برای صندوق امانات

نرم‌افزار صندوق امانات سپیدباکس یک سامانه مدیریت و اتوماسیون صندوق امانات است. با اتصال به تجهیزات سخت‌افزاری کنترل تردد و ارتباط با انواع صندوق‌ها، یک راهکار جامع برای حفظ امنیت و انضباط در اختیار مدیریت بانک‌ها، موسسات مالی و سایر مراکز و ارگان‌ها قرار می‌دهد.

برای حصول اطمینان از احراز هویت شخص مراجعه‌کننده یا وکلای قانونی صاحبان صندوق و نیز ثبت دقیق مراجعات، امکان ارتباط با سخت‌افزارهای تایید هویت مانند سامانه‌های تشخیص اثر انگشت و تشخیص چهره در نرم‌افزار مدیریت صندوق امانات سپیدباکس وجود دارد.

با توجه به اهمیت بالای احراز هویت و اعتبارسنجی هنگام دسترسی مشتریان به صندوق امانات بانک و مطمئن شدن از تایید هویت و شناسایی صاحب صندوق یا وکیل قانونی وی، سیستم اتوماسیون صندوق امانات می‌بایست بسیار امن و دقیق طراحی گردد و تمامی ترددها یا درخواست‌های تردد افراد مجاز و غیرمجاز ثبت و آرشیو شوند تا در صورت لزوم از آنها گزارش‌گیری انجام شود.

سپیدباکس یک راهکار نرم‌افزاری-سخت‌افزاری برای مدیریت متمرکز صندوق امانات است که کنترل فرایندها، مدیریت دستگاه‌ها و داده‌های مشتریان را به صورت امن به عهده می‌گیرد. سپیدباکس آنقدر ایمن و انعطاف‌پذیر است که می‌تواند با متفاوت‌ترین شرایط شعبات بانکی سازگار شود.

مراحل دسترسی به صندوق امانات بانک

01

مراجعه به متصدی شعبه بانک یا موسسه مالی

مشتری و یا وکیل وی ابتدا در شعبه، به متصدی صندوق امانات مراجعه می‌کند.

02

احراز هویت

بعد از قراردادن انگشت بر روی دستگاه و یا ارائه کارت شناسایی مغناطیسی همراه با کلمه عبور (برای مشتریانی که اثرانگشت ندارند) داده‌های هویتی آنها توسط دستگاه به نرم‌افزار صندوق امانات منتقل می‌شود و احراز هویت وی توسط نرم‌افزار انجام می‌گیرد.

03

بررسی وضعیت قرارداد

در ادامه وضعیت قرارداد مشتری برای صحت اعتبار و عدم پایان زمان قرارداد کنترل می‌شود و سپس اعلام شماره صندوق مشخص می‌شود. سپس مشتری به سالن صندوق امانات مراجعه نموده و بار دیگر توسط دستگاه ورودی مخزن صندوق مورد شناسایی قرار می‌گیرد.

04

ورود به مخزن و دسترسی به صندوق

بعد از احراز موارد فوق درب مخزن باز شده و مشتری امکان دسترسی به صندوق خود را خواهد داشت. بعد از ورود مشتری به مخزن، درب آن بسته می‌شود. پس از ورود مشتری به مخزن صندوق‌ها، مشتری به صندوق خود مراجعه نموده و پس از فعال نمودن صندوق در صفحه کلید صندوق می‌تواند رمز خود را وارد نماید.

05

احراز هویت و خروج

بعد از پایان کار و برای خروج، برای بار دیگر توسط دستگاه خروجی مخزن صندوق مورد شناسایی قرار می‌گیرد که بعد از احراز موارد فوق درب مخزن باز شده و مشتری امکان خروج از مخزن را پیدا می‌کند.

مزایای راهکار صندوق امانات سپیدباکس

نگهداری دارایی‌های با ارزش نزد بانک‌ها چند مزیت عمده برای شهروندان دارد: نخست اینکه بانک امنیت آن را تامین می کند و دیگر اینکه هیچکس از محتوای صندوق مطلع نمی‌شود. در گذشته تنها بانک‌های بزرگ صندوق امانات اجاره‌ای داشتند اما در سال‌های اخیر بانک‌های خصوصی نیز به این عرصه ورود کرده‌اند. اجاره بهای این صندوق‌ها بسته به اینکه در چه محدوده جغرافیایی باشد، داخل شعبه بانک مستقر باشد یا در ساختمان مرکزی آن و اینکه میزان امنیت آن چقدر باشد، متغیر است. همچنین مشتری لازم است تا علاوه بر اجاره‌بهاء مبلغی را به عنوان ودیعه بر اساس تعرفه‌های تعیین شده به بانک بسپارد.

انواع صندوق‌های امانات بانکی

صندوق‌های اجاره‌ای بانک بر اساس نوع قفل به صورت‌های مکانیکی و الکترونیکی (نیمه‌اتوماتیک، تمام‌اتوماتیک و رباتیک) قابل ارائه می‌باشند. صندوق‌های اجاره‌ای که دارای دو قفل هستند، فقط با وجود هر دو کلید (کلید قفل بانک و کلید مشتری) باز خواهد شد.

صندوق امانات اجاره‌ای الکترونیکی دارای قفل الکترونیکی هستند که کنترل تردد و دسترسی آن اغلب با استفاده از مشخصه‌های بیومتریک فرد مثل چهره و اثرانگشت می‌باشد. این نوع صندوق امانات در حضور متصدی صندوق و با احراز هویت به وسیله تشخیص چهره، عنبیه یا اثر انگشت باز می‌شوند و تمامی جزئیات زمانی مراجعات در سامانه سپیدباکس ذخیره می‌شود.

در این سیستم، صندوق دارای ۲ قفل الکترونیکی و مکانیکی می‌باشد و کلیه عملیات مربوط به بانک به صورت خودکار انجام می‌شود و پس از احراز هویت مشتری توسط سیستم اثرانگشت، قفل الکترونیکی باز شده و مشتری می‌تواند به صندوق مراجعه نماید و با استفاده از کلید خود صندق را باز نماید.

دارای صفحه لمسی بر روی درب صندوق بوده و مشتریان می‌توانند با استفاده از رمز و بدون استفاده از کلید و پس از طی مراحل احراز هویت که کاملاً بدون حضور پرسنل بانک صورت می‌گیرد به صندوق خود دسترسی داشته باشند. در این سیستم دیگر نیازی به ۲ کلید نمی‌باشد و هر مشتری با استفاده از رمز که تنها در اختیار خود مشتری است می‌تواند به صندوق امانات دسترسی داشته باشد.

این سیستم به صورت آنلاین مدیریت و مانیتور می‌گردد و با توجه به نصب نرم‌افزار مدیریت صندوق و مشتریان، شما می‌توانید بسیار ساده صندوق‌ها و دسترسی‌ها و عملکرد کل سیستم را برنامه‌ریزی و کنترل نمایید.

نرم‌افزار صندوق امانات

انقلابی در صنعت صندوق امانات بانک‌ها :

  • دسترسی ۲۴ ساعته سیستم صندوق امانت خودکار
  • طراحی منعطف با قابلیت شخصی‌سازی برای هر محیط
  • سفارشی‌سازی بر اساس نیاز بانک
  • امنیت بالا و گواهی بین المللی، EMV، FIDUCIA
  • نحوه تخصیص صندوق امانات در اتوماسیون سپیدباکس

از آنجایی که بسیاری از شعبه‌های یک بانک دارای صندوق امانات نیستند و از طرفی بسیاری از مشتریان بانک نیاز به اجاره صندوق دارند، بنابراین نیاز است آمار کلیه صندوق‌های پر و خالی، جزئیات قراردادهای منعقد شده با مشتری، وضعیت شعبه‌ها در سراسر کشور و گزارش‌گیری به صورت متمرکز مدیریت شوند تا صندوق‌ها به صورت بهینه به تمامی مشتریان متقاضی تخصیص یابند. نرم‌افزار صندوق امانات سپیدباکس امکان مدیریت یکپارچه و متمرکز صندوق‌ها را برای بانک‌ها فراهم می‌کند.

درخواست استفاده از صندوق توسط شعبه‌ها مختلف قابل انجام است. اگر شعبه خودش دارای صندوق امانات باشد، امکان تخصیص شعبه و تایید درخواست توسط خود این شعبه وجود دارد.

در صورتی که شعبه درخواست‌کننده خودش دارای صندوق نباشد، درخواست را به شعبه‌ای ارائه می‌دهد که صندوق را از آن گرفته است. در این حالت درخواست به شعبه دارای صندوق رفته و در کاتابل آن شعبه قرار می‌گیرد. پس از تأیید درخواست در کارتابل، صندوق به مشتری اختصاص داده می‌شود.

نرم‌افزار پیشنهادی

سپید باکس

سامانه مدیریت صندوق امانات

نرم‌افزار صندوق امانات سپیدباکس یک سامانه یکپارچه برای مدیریت صندوق امانات است که به بانک‌ها و موسسات مالی امکان تعریف صندوق، اختصاص صندوق به شعبه‌های مختلف، مدیریت مشتریان بانک (شریک‌ها یا وکیل‌های آن‌ها)، مدیریت قراردادها، کنترل تردد، مجوز دسترسی و امکان ارائه گزارش‌های مختلف را فراهم می‌کند.

مشتریان راهکار

بالا